Hoe bieden wij nieuwe docenten de begeleiding die ze verdienen?

De overheid wil voorkomen dat startende leraren voortijdig stoppen en daarnaast bevorderen dat ze zich ontwikkelen als professional. Om dit te bereiken is onder andere in de CAO-VO vastgelegd dat beginnende docenten in hun eerste jaar een reductie hebben van 20% op hun lestaak. Deze tijd kunnen zij besteden aan hun persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast moeten schoolbesturen zorgen dat iedere starter een effectief begeleidingsprogramma volgt. 

De overgang van studeren aan de lerarenopleiding naar het daadwerkelijk lesgeven is groot. Mensen die net afgestudeerd zijn noemen we startbekwaam. Door het opdoen van praktijkervaring worden zij basisbekwaam of vakbekwaam.  

Hoelang duurt de ontwikkeling van een beginnend docent?

“Beginnende docenten lopen op basale pedagogisch-didactische vaardigheden achter op leraren die 15 jaar ervaring hebben.”

Als er geen begeleiding is voor nieuwe leraren duurt het dus zo'n 15 jaar (!) voor ze het niveau van een docent bereiken die al 15 jaar voor de klas staat.

SCAVT biedt structurele begeleiding en coaching op maat voor nieuwe docenten. We hebben een uitgewerkt inductieprogramma en zijn zeer flexibel. Alle coaches hebben praktijkervaring in het voortgezet onderwijs en ervaring met het coachen van beginnende docenten. 

Scholen kunnen met ons samenwerken in de belangrijke eerste jaren van een beginnend docent. Wij zorgen voor een vaste coach, voldoende begeleidingsuren, lesbezoeken, feedback en schoolvideo-interactiebegeleiding. Ook verzorgen we bijscholingsdagdelen, informele bijeenkomsten en intervisie.