Begeleiding van nieuwe docenten in het voortgezet onderwijs

Een goede begeleiding van starters levert een bijdrage aan de vermindering van uitval en zorgt voor kwalitatief betere docenten. Wij bieden deze begeleiding met een volledig inwerkprogramma voor nieuwe docenten in het voortgezet onderwijs.  


Wij werken met ervaren coaches en bieden intensieve en persoonlijke begeleiding op maat. Deze begeleiding bestaat uit een individueel gedeelte waarbij persoonlijke coaching, lesbezoeken, feedbackgesprekken en video-interactiebegeleiding ingezet worden. Daarnaast verzorgen we intervisie, themabijeenkomsten en informele bijeenkomsten van docenten in kleine groepen. 

In de praktijk is de overstap van lerarenopleiding naar werken als docent heftig en onoverzichtelijk. Het eerste jaar voor de klas blijkt bepalend voor nieuwe docenten om wel of niet in het onderwijs te blijven. Veel beginners verlaten het beroep, omdat zij onnodige beroepsstress ervaren, die gepaard gaat met een snel afnemend zelfvertrouwen in hun eigen functioneren. Wij vinden het belangrijk dat de overgang van theorie naar praktijk goed verloopt en dat beginnende docenten in het onderwijs blijven. Daarnaast willen we dat onze begeleiding zorgt voor een positieve ontwikkeling van de kwaliteiten van deze starters. Dat leidt tot betere docenten en goed onderwijs. SCAVT neemt u de begeleiding van nieuwe docenten in het voortgezet onderwijs uit handen. Op deze manier zorgt u voor minder uitval en kwalitatief betere docenten.

Wij zijn uniek in Nederland, omdat we externe coaching aanbieden voor nieuwe docenten in het voortgezet onderwijs. Het begeleiden van nieuwe docenten is onze belangrijkste taak. Wij wijken hiermee af van de manier waarop begeleiding voor nieuwe docenten in Nederland op dit moment geregeld is. Er is vaak geen begeleiding, of deze wordt intern geregeld. Hierdoor is er weinig tijd, ruimte, flexibiliteit, borging, kwaliteit, maatwerk en objectiviteit. Allemaal aspecten die aanwezig zouden moeten zijn voor de optimale ontwikkeling van beginnende docenten.

scavt neemt u de begeleiding van nieuwe docenten uit handen

 

“Het eerste jaar blijkt bepalend voor nieuwe docenten om wel of niet in het onderwijs te blijven.”

Schoolbord.jpg

Waarom begeleiden wij nieuwe docenten in het voortgezet onderwijs?

In het voortgezet onderwijs is de uitstroom van nieuwe docenten enorm. In het eerste jaar valt 22% uit en na vijf jaar is maar liefst 31% van de nieuwe docenten uitgestroomd. Behalve het feit dat het zonde is dat enthousiaste en energieke mensen uitvallen en het (voortgezet) onderwijs verlaten, heeft uitval meer vervelende gevolgen.  

Uitval nieuwe docenten in het VO

  1. Op de korte termijn betekent dit dat klassen zonder docent zitten. Met het huidige lerarentekort is het niet gemakkelijk dit snel op te lossen, dus is er sprake van lesuitval, nemen collega’s lessen over, worden roosters veranderd, kortom: er is onrust in de school.  

  2. Het gevolg is dat de werkdruk van zittende collega’s hoger wordt. Zij zorgen voor de opvang van de klas, moeten een nieuwe docent weer wegwijs maken, worden als mentor geacht ouders op de hoogte te stellen en leerlingen te helpen die achterlopen vanwege lesuitval. 

  3. De leeropbrengst voor leerlingen is minder, omdat er geen sprake is van continuïteit. Lessen vallen uit, worden opgevangen door verschillende docenten en er is onduidelijkheid. 

  4. Uitval kost een schoolbestuur tijd, moeite en financiële middelen. Er komt een sollicitatieprocedure, ouders moeten op de hoogte gesteld worden en het is van belang om zo snel mogelijk weer rust en stabiliteit in de school te krijgen. Scholen roepen tegenwoordig steeds vaker de hulp in van dure arbeidsbureaus om tijdelijke docenten in te huren. Een prijzige oplossing, waarbij ze iemand inhuren die echt alleen maar lesgeeft, waardoor alle andere taken die bij het docentschap horen tijdelijk niet gedaan worden.  

  5. Op de lange termijn zorgt deze situatie voor meer werkdruk, hogere kosten, veel tijdsinvestering, een verslechtering van de onderwijskwaliteit en uiteindelijk (weer) voor meer uitval

“Goede begeleiding van startende docenten leidt tot minder uitval en betere docenten.”

Banner vergadering.jpg

Wat doen wij? 

Wij zorgen voor minder uitval van beginnende docenten. Daarnaast zorgt ons inwerktraject voor een snellere ontwikkeling op pedagogisch-didactisch gebied, dus de kwaliteit van startende docenten gaat omhoog. Investeren in nieuwe mensen en ze behouden voor het onderwijs kost minder geld dan steeds nieuwe docenten aantrekken. Wij kunnen beginnende docenten de structurele tijd en aandacht bieden waar ze recht op hebben. 

Tijd en aandacht

1

Wij bieden structureel tijd en aandacht aan een beginnend docent. Onze belangrijkste taak is de begeleiding van starters in het voortgezet onderwijs. We zijn flexibel en bieden begeleiding op maat, aangepast op ieders niveau en tempo.

advice-advise-advisor-7075.jpg

2

We zijn objectief en onafhankelijk. We werken samen met schoolbesturen als externe partij. Daardoor bieden we veiligheid voor beginnende docenten en kunnen zij zich open en eerlijk, en daardoor leerbaar, opstellen.

3

We handelen vanuit onze ervaring in het coachen. We begeleiden al jaren nieuwe (en ervaren) docenten door middel van coaching, het organiseren van intervisiebijeenkomsten en video-interactiebegeleiding. Daarnaast hebben we praktijkervaring in het voortgezet onderwijs.

4

Ons uitgebreide en systematische introductieprogramma biedt begeleiding op alle vlakken. We zorgen voor coaching, video-interactiebegeleiding, feedback op lessen, intervisiebijeenkomsten, bijscholing, workshops en informele bijeenkomsten met andere starters.

“Goede begeleiding zorgt voor zelfvertrouwen bij starters.”

image-2019-05-05 (4).jpg

 Hoe bieden wij nieuwe docenten de begeleiding die ze verdienen?

De overheid wil voorkomen dat startende leraren voortijdig stoppen en daarnaast bevorderen dat ze zich ontwikkelen als professional. Om dit te bereiken is onder andere in de CAO-VO vastgelegd dat beginnende docenten in hun eerste jaar een reductie hebben van 20% op hun lestaak. Deze tijd kunnen zij besteden aan hun persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast moeten schoolbesturen zorgen dat iedere starter een effectief begeleidingsprogramma volgt. 

De overgang van studeren aan de lerarenopleiding naar het daadwerkelijk lesgeven is groot. Mensen die net afgestudeerd zijn noemen we startbekwaam. Door het opdoen van praktijkervaring worden zij basisbekwaam of vakbekwaam.  

Hoelang duurt de ontwikkeling van een beginnend docent?

“Beginnende docenten lopen op basale pedagogisch-didactische vaardigheden achter op leraren die 15 jaar ervaring hebben.”

Als er geen begeleiding is voor nieuwe leraren duurt het dus zo'n 15 jaar (!) voor ze het niveau van een docent bereiken die al 15 jaar voor de klas staat.

SCAVT biedt structurele begeleiding en coaching op maat voor nieuwe docenten. We hebben een uitgewerkt inductieprogramma en zijn zeer flexibel. Alle coaches hebben praktijkervaring in het voortgezet onderwijs en ervaring met het coachen van beginnende docenten. 

Scholen kunnen met ons samenwerken in de belangrijke eerste jaren van een beginnend docent. Wij zorgen voor een vaste coach, voldoende begeleidingsuren, lesbezoeken, feedback en schoolvideo-interactiebegeleiding. Ook verzorgen we bijscholingsdagdelen, informele bijeenkomsten en intervisie.